fbpx

Võrkturundusest (Vol. 2)

zinzinoSai lubatud, et kirjutan veel võrkturundusest ja seda Eestiga seonduvalt. Kuivõrd viimasel ajal on selles liinis palju põnevat juhtunud, siis ongi põhjust asjast täpsemalt kirjutada.

Niisiis – VÕRKTURUNDUS. Kõlab võib olla hirmutavalt mõne jaoks, aga tegelikult on see täiesti normaalne äritegemise viis. Eestis on ametlikult EDSA liikmeteks 9 ettevõtet. Siinkohal on esimene soovitus inimestele, kes end ühel või teisel moel võrkturundusega seovad (kas partnerina või kliendina) – palun tehke endale teene ja siduge ennast AINULT sellise võrkturundusettevõttega, mis on ametlikult registreeritud EDSA liikmeks. Miks? Sest nii olete kõige kindlamini kaitstud võimalike jamade eest.

Üks kuum ettevõtmine veel mõni aeg tagasi oli MonaVie, äri sisuks “eriti tervisliku mahla” müük. Hiljem selgus, et tegemist polnud päris mahlaga (testiti ametlikult Tarbijakaitseameti eestvedamisel) ja Tarbijakaitsamet tegi firmale ettekirjutuse tegevuse peatamiseks. Artiklit selle kohta võib lugeda siit

Teine kurb lugu on seotud kaubamärgiga Vemma. Tegemist oli väga heade toodetega, väga suure rahvusvahelise äriga, AGA – ettevõte ei järginud ausa otsemüügi reegleid, mistõttu nende tegevus peatati kahtlustatuna püramiidskeemi kasutamises. Artikkel (inglise keeles) selle kohta siin . USA-s on Vemma taas avatud (artikkel siin). Artikli kohaselt plaanitakse tegevus taasalustada ka mujal maailmas, aga see võtab aega.

Loomulikult huvitab inimesi raha teenimine ja nn KIIRE RAHA, aga tuleks säilitada ikkagi kaine mõtlemine ja reaalsustaju. Värske näide, kuidas inimestel “katus sõitma hakkab”, on seotud firmaga Lyoness. Lubatakse, et raha tuleb “kusagilt”. Täpselt ei seleta keegi, kustkohast see raha tuleb, aga seda tuleb ja tuleb,  muudkui tiksub, tiksub, tiksub kontole, 24/7…  Kui Lyonessi inimeste juttu kuulata, siis jääb mulje, et igaks juhuks peaks mitu pangakontot tegema, sest ühele kontole ei pruugi raha ära mahtuda. Sellist ilusat juttu ajades ei ole mingi probleem neil “ärimeestel” isegi kurtidelt raha välja petta. Kurb, aga ometigi on see päris elu. Loe artiklit siit

Nende eelmiste näidete puhul saab ühise nimetajana välja tuua selle, et need ettevõtted EI OLE Eestis EDSA liikmed. See tähendab seda, et ei järgita teatud otsemüügi reegleid ja just seepärast ongi selliste ettevõtetega sidumine riskantne. Klientide jaoks ehk ei olegi see olukord nii hull, sest kui midagi juhtub, siis asendustooteid on alati võimalik leida. Küll aga on olukord täbar nende jaoks, kes alustavad koostööd sellise ettevõttega, st investeerivad sinna oma aega ja raha ning ühel hetkel selgub et.. ups.. äri saigi otsa ning kogu töö ja vaev on olnud asjata.

Aga õnneks võrkturundus ei ole seotud ainult negatiivsega. Tegelikult on positiivset väga palju. Kui see numbrite keeles esitada, siis 2014. aastal oli otsemüügikäive Eestis 31 milj eurot, kasv eelneva aastaga (2013) võrreldes 2,5%. Otsemüügiga tegelevaid inimesi Eestis 36150. Nende hulgas on ilmselt nii mõnigi inimene, keda sa isegi tead.

Võrdlusena võib tuua, et ülemaailmne kasv otsemüügis oli 6,4%, kogukäive 182,8 miljardit USD, otsemüügiga seotud inimesi 99,7 miljonit. Ilmselgelt on otsemüük maailmas mainstream ja Eesti astub muu maailmaga samas taktis.

Tänased 9 EDSA liiget on igati korralikud ettevõtmised. Lux tegutseb juba aastast 1901, GNLD tegutseb aastast 1958, Amway aastast 1959 ja Mary Kay aastast 1963. Selle sajandi ettevõtteid on Eestis ametlikult tegutsemas vaid 2 – NL International ja Zinzino. NL International tegutseb suhteliselt tasahilju ja temast ei ole väga midagi kuulda. See eest Zinzino tegevus on oluliselt aktiivsem ja enamus on sellest firmast ka kuulnud. Tänase päeva suur uudis oli Zinzino valimine Nasdaq First North 25 nimekirja. 10-aastase ajalooga ettevõte on viimaste aastate jooksul teinud suure sammu edasi ning seda firmat tasuks silmas pidada (koostöö mõttes või aktsiatesse investeerimisel). Suur aktsiahinna tõus toimus eelmisel aastal ja on alust arvata, et tõus jätkub. Aktsia hinnaajalugu võid vaadata siit 

Paljud ettevõtted on aru saanud, et võrk on väga hea ja tulus. Seepärast ei maksa imestada, kui pangad hakkavad teile järjest rohkem teenuseid ja kaupu pakkuma, samamoodi mobiilifirmad jt. Neil on ju oma VÕRK olemas ja sina oled JUBA selle osa. Tihtipeale me ei saa ise arugi, et olemegi juba seotud mõne võrguga (enamasti kliendistaatuses). Kui sa seda artiklit loed, siis kasutad sa internetiühendust ehk teisisõnu oled sa võrgus, maailma ühes suurimas võrgus. Ja selles võrgus (internetis) üritatakse kindlasti sulle ka midagi müüa (reklaamid, erinevad pakkumised, FB kampaaniad jne). Seega tegelikult on viimane aeg harjuda mõttega, et me kõik olemegi võrgus ja võrkturundus on täiesti tavaline ja väga ok nähtus. Oluline on see, et me ei kaotaks kainet mõtlemist ja teeks oma otsused targasti.