Kuidas suhelda oma juhiga?

Meil on iga päev vaja suhelda väga paljude erinevate inimestega – pereliikmed, sõbrad, tuttavad jne. Nendega suhtlemine ei nõua enamasti mingit erilist pingutust või ranget enesekontrolli. Aga on siiski üks inimene, kellega suhtlemine peab klappima ideaalselt, sest see mõjutab otseselt sinu tööelu. Loomulikult on see inimene sinu ülemus. Kuna temast sõltub kas ja kui palju sa palka saad, siis pead olema igati tasemel ka suhtlemises. Annangi siinkohal 10 väärt nõuannet, kuidas oma ülemusega suhelda.

1. Jälgi kuidas ülemus sinuga suhtleb.
Pane tähele, kas ta eelistab e-posti, telefoni või vahetut suhtlust oma töötajatega? Järgi tema eeskuju. Kui bossile nt meeldib lihtsamaid asju ajada arvuti vahendusel ja tähtsamate asjade arutamisel eelistab vahetut suhtlemist, siis arvesta sellega.

2. Jälgi, et su ajastus oleks õige.
Ei ole kuigi hea mõte ülemusega hakata rääkima mitte eriti pakilistest tööasjadest, kui ta on just lahkumas ja kiirustab nõupidamisele. Kui sul on vaja mingitele asjadele ülemuse heakskiitu, siis kindlasti vali selline aeg, kus bossil on piisavalt aega ja ta ise on ka heas tujus.

3. Ole ettevalmistatud.
Ei ole vahet, kas tegu on suure koosolekuga või üks ühele vestlusega. Suhtlemine peab olema argumenteeritud ja täpne ning vajadusel pead suutma oma väiteid tõendada asjakohaste dokumentidega. Kui sa ei ole oma info tõesuses kindel, siis on parem vait olla.

4. Vaata asjadele ülemuse vaatenurgast.
Ilmselgelt on ülemuse jaoks olulisem firma hea käekäik, mitte see, et soovid osta uue auto. Seega kui nt küsid palgakõrgendust, siis selgita, mida sa firma heaks saad paremini ja rohkem teha, mitte põhjendama sellega, et sul on lihtsalt rohkem raha vaja.

5. Vaata kuidas suhtlevad “tegijad” kolleegid ülemusega.
Jälgi, kuidas ja millistel teemadel suhtlevad nö “vanad tegijad” ülemusega. Kas nad kasutavad sina/teie vormi, slängi, räägivad eelmise päeva teleprogrammist vms. Pane kõrva taha, mis ülemusele meeldib, millised teemad teda huvitavad ja ühel hetkel oled juba ise “tegijate” hulgas.

6. Jälgi oma kehakeelt.
Kui su pilk on suunatud suhtlemisel alla, siis väljendab see ebakindlust. Käed risti rinnal seismine väljendab vähest avatust. Kui paned käed puusa siis võib see tunduda agressiivse hoiakuna. Kõige targem on olla vabalt ja säilitada silmside. Võid panna käe lauale või taskusse või teha hoopis märkmeid vestluse ajal.

7. Säilita kontroll oma suhtlemise üle.
Kui suhtled ülemusega, siis ei ole hea liiga emotsionaalseks muutuda. Entusiasm ja veendumused on hea asi, kuid seda kõike mõõdukalt väljendades. Kui ülemus avaldab oma arvamust asjas, siis kuula ja nooguta. See on märk sellest, et mõtled kaasa. Ole rahulik. Kui vestluses saabub paus, siis esita rahulikult oma nägemus. Kindlasti ära tõsta häält ega katkesta vestlust, sest see näitaks, et sa ei suuda oma emotsioone kontrolli all hoida.

8. Õpi oma ülemuse kohta.
Mida rohkem ühiseid huvisid kellegagi on, seda lihtsam on temaga suhelda. Uuri, kas su ülemusel on nt samavanused lapsed kui sul, kas talle meeldib jalgpall, milline on tema parteiline kuuluvus jne, lühidalt – püüa leida ühiseid teemasid ja huve. Kui leiad end ühel hetkel ülemusega lobisemas, siis kuula. Kõigile meeldib kui neid kuulatakse kui nad räägivad iseendast ja oma huvidest.

9. Keskendu positiivsele.
Iga töö juures on negatiivseid jooni. Kui räägid oma ülemusega, siis püüa keskenduda positiivsetele aspektidele. Isegi kui nt võtad sõna koosolekul, mis on absoluutselt negatiivse alatooniga, tuleb säilitada positiivsus. Positiivsusele rõhumine tõstab kindlasti su väärtust ülemuse silmis. Need, kes ülemusega suheldes väljendavad ainult negatiivsust igas asjas, ei jää tavaliselt kuigi pikaks ajaks palgasaajate lehele..

10. Küsi, kui ei ole kindel.
Ära eelda, et ülemus peab sind rumalaks, kui sa mõne asja kohta kindluse mõttes üle küsid. Vahel on isegi tark tegu korrata ülemusele tema enda poolt välja öeldud tööülesanne. Siis on kindel, et oled asjast õigesti aru saanud ja et ülemus teab täpselt, millist lahendust ta asjale ootab. Selline tegevus aitab vältida hilisemaid arusaamatusi.

Suhtlemine ülemusega võib vahel olla üsna keeruline. Kui sa aga võtad asja rahulikult ja jälgid põhireegleid suhtlemisel, siis saadab sind töökohal edu.