fbpx

Koroonaviirus

Tänaseks on üsna selge, et koroonaviirus jätab majandusele oma jälje mitte ainult Eestis, vaid kogu maailmas. Selle postituse mõte ei ole kohe kindlasti paanikat külvata, vaid pigem anda mõtteainet ja juhiseid, mida antud olukorras saaks või peaks tegema.

Lisame siia esmalt graafiku, mis näitab, kuidas on koroonaviirus mõjutanud internetiliiklust (protsentuaalne muutus):

Nagu graafikust näha, siis kõige enam on tõusnud meediaga seotud päringute arv, samuti on tõusnud tervishoiu, toidu ja rahandusega seotud päringud. Muud teemad on tänase seisuga languses ja eriti drastiline on muidugi turismindusega seotud päringute langus. See pilt näitab tegelikult seda, mis inimestele hetkel oluline on.

Koroonaviirus ja selle mõju majandusele

Hinnanguliselt röövib koroonaviirus turismisektorist 820 miljardit dollarit. Hiina jaekaubandus kukkus üle 20% ja veebruari töötuse määr langes rekordilise 6,2% tasemele. Erinevad eksperdid hindavad majanduse kogukahjuks 2,7 triljonit dollarit, aga eks seda näitab aeg. Võrdlusena olgu toodud, et 2007 alanud finantskriis tekitas kahju peaaegu 22 triljonit dollarit. Ok – majandus, numbrid – aga kuidas see mõjutab inimesi?

Kindlasti on inimesi, keda antud olukord väga ei mõjuta. Samas paljude töötajate jaoks lõppeb see koondamisega ning mitmed ettevõtjad (eriti meelelahutuse-, toitlustuse-, turismivaldkonnas jms) peavad kas lõpetama oma tegevuse või siis saavad olulist kahju. Mida selles olukorras teha?

Nii nagu enamasti iga asja puhul, siis on ka siin mitmeid lahendusi: tööta jäänud töötajad peavad leidma uue töö või alustama ettevõtlusega, tegevuse lõpetanud ettevõtjad peavad leidma uue tegevusvaldkonna või leidma palgalise töö ja kindlasti on lahenduseks ka erinevad kombineeritud variandid.

Me ilmselgelt ei tea, kui suur mõju koroonaviirusel on ja kui kaua kestab sellest tingitud langus, aga me teame, millised on eelnevate kriisiperioodidega seotud näitajad. Üks parimaid indikaatoreid on S&P 500 börsiindeks. Alates 1957. aastast on olnud mitmeid suuremaid langusi ja parema pildi saamiseks lisame väikese tabeli:

AlatesPõhiKuniSügavusKestusPõhjaniTaastumine
20.02.2020??-30% ja langeb? ? ?
10.10.20079.03.200928.03.2013-56,80%13763551021
27.03.20009.10.200230.05.2007-49,20%18036371166
26.08.19874.12.198726.07.1989-33,50%48571414
1.12.198012.08.19823.11.1982-27,10%48843058
12.01.19733.10.197417.07.1980-48,20%18984361462

Nagu näha, siis tugevad langused kestavad päris kaua (tabelis antud päevades), viimased neist kestsid päris mitu aastat. Sellega seoses on paras hetk küsida endalt: mida ma teen järgmised 4-5 aastat? See on sedavõrd pikk aeg, millega jõuab teha väga palju – nt õppida uue ameti või alustada ettevõtlusega.

Võimalused

Praegune olukord näitab seda, et internet on väga oluline töö- ja abivahend ning sunnitud olukorras saab ka kodus töötada. Tõsi, enamikul inimestel ei pruugi kodudes olla ideaalsed tingimused tööks, eriti kui ka lapsed on kodus, aga siiski on see võimalik. Varem või hiljem olukord rahuneb, lapsed hakkavad taas koolides/lasteaedades käima ja kodu saab senisest paremini kasutada töö tegemiseks. Kodus töötamisel on kindlasti 2 olulist plussi: väheneb päevane ajakulu, mis kulub tööle ja tagasi jõudmiseks (enamikul on see ca 2 tundi päevas), ning kindlasti väheneb õhusaaste, eriti kui tööle minekuks kasutatakse autot.

Kuidas ja millist tööd kodus teha? Palgatöötajana saab kokkuleppel tööandjaga üle vaadata, kuidas kodust tööd saaks korraldada, et kõik oleksid rahul (hetkel ongi selleks ideaalne katseaeg). Ettevõtluses aga on märksõnaks “internet”. Kõik tööd/teenused, mida veebipõhiselt pakkuda saab, on ideaalne lahendus. Olgu, kõigil ei pruugi olla vajalikke teadmisi, kuidas seda teha, aga selle jaoks panime me juba eelmisel aastal kokku internetipõhise ettevõtluse koolituse.

Aga kui endal ühtegi head mõtet ei ole, siis praegu on hea alustada ka otsemüügiga. Otsemüük ehk võrkturundus. Jah, just seesama eestlaste poolt paljukirutud võrkturundus. Lisatud lingil on postitus, kus me võrkturundusest oleme varasemalt juba kirjutanud, aga praegu on hea aeg see teema taas üles tõsta. Miks? Kui vaadata suuremat pilti, siis mitte ainult eestlased vaid miljonid inimesed üle maailma istuvad kodus ja mida kauem see kriis kestab, seda enam kannatab inimeste sissetulek. See omakorda tähendab seda, et inimesed on sunnitud alustama ettevõtlusega ning otsemüük iseenesest on väga hea “valmislahendus”, kus ettevõte on juba loodud ning pole vaja muud kui tegutseda. Ilmselgelt väga paljud inimesed üle maailma haaravad sellest võimalusest kinni ning suur hulk raha kogu maailmast suundub sinna.

Kokkuvõtteks – võimalusi on mitmeid ja igaüks peab oma valiku ise langetama. Meie omalt poolt soovime rahulikku meelt kõigile ning soovitame tungivalt mitte paanitseda! Võtke aega ja mõelge rahulikult läbi, kuidas ja millega te tulevikus soovite tegeleda.

Olge terved!