Äriidee ja selle tasuvus

Päris tihti pöördutakse oma äriideega nõu ja arvamuse saamiseks. Ideed on kõik väga erinevad, aga mõned asjad, millega peab arvestama, on siiski sarnased.  Mõned mõtted siinkohal ka laiema auditooriumiga jagamiseks.
Võib kindlalt öelda, et ei ole ühtegi halba äriideed. Küll aga peab arvestama sellega, et igal äril on oma aeg ja koht. Kui veel 10 aastat tagasi teenisid inimesed Eestis Herbalife´i müügiga terve varanduse, siis tänapäeval on seda toodet juba oluliselt keerulisem müüa. Põhjus pole kindlasti mitte selles, et toode oleks halb vaid pigem selles, et tänapäeval on turg kõikvõimalikke nn loodustooteid täis ja tarbijad saavad valida väga paljude erinevate toodete vahel.

Või siis näiteks peiler. Olid ajad, kus peiler oli väga kõva sõna, kuid tänapäeval pakub mobiiltelefon oluliselt rohkem võimalusi, mistõttu peilerit pole enam vaja. Tema aeg sai lihtsalt otsa.

Paljude äriideede elluviimist aga mõjutab olulisel määral selle äri tegemise koht. Näiteks kui on soov avada kohvik kusagil ääremaa külakeses, kus elab napilt 10 inimest, siis suure tõenäosusega jääb kohvikupidajale vaid kohviku avamise rõõm. Mingist tulust või edukast äritegemisest ei maksa väga unistada.

Kõige olulisem, millega peaks oma äri planeerimisel arvestama, on potentsiaalne tarbijaskond. Mida suurem see on, seda suurem on lootus oma äriga läbi lüüa. Minu kõige esimene küsimus kõigile, kes soovivad arvamust oma äriidee kohta, on üsna otsekohene: “Kes sinu toodet ostavad?” Kui sellele küsimusele on raske vastata, siis on ka väga raske oma äri üldse planeerida. Kui aga vastus on selge, siis järgmisena peaks vastama küsimusele “Kui palju neid ostjaid on?”. Kui sa tead oma toote hinda ning seda, kes ja kui palju seda toodet võiks osta, siis saad välja arvutada enam-vähem rahalise suurusjärgu, mida sa oma äriga lähed jahtima. Nii mõnigi kord olen jõudnud sääraste lihtsate arutluste tulemusel selleni, et idee, mis pealtnäha tundub väga hea, on ärilises mõttes täiesti mõttetu. Ja väga suurel määral on põhjuseks see, et Eesti turg on kas liiga väike või ei ole piisavalt maksejõuline. Nii mõnigi selline geniaalne idee sobib väga hästi elluviimiseks mõnes jõukamas või suurema rahvaarvuga riigis, aga mitte siin.

Kogu eelneva juttu kokkuvõtteks võib öelda, et kõige olulisem on tegelikult see, kui palju soovib keegi oma äriga teenida. Kui on äriidee, mille elluviimisel on kliente iga kuu umbes 10 ja igaüks neist on nõus maksma toote eest 5 euri, siis jääb see ettevõtja otsustada, kas see 50 eur kuus teda rahuldab või mitte. Kui äri peaks olema peamine tuluallikas, siis selline summa tõenäoliselt ei rahulda. Seega peaks leidma omale sellise äri, kus oleks maksejõulisi kliente sedavõrd piisavalt, et selle äriga saaks ennast korralikult ära majandada.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.