18. 02. 2016

3. peatükk

Loodetavasti oled leidnud mahti mõelda, miks sa tahad ettevõtlusega tegeleda ja mida sa tahaksid teha.

Seekord läheneme ettevõtte loomisele juba praktilise poole pealt ehk seletan, kuidas see täpsemalt käib.

Ettevõtte registreerimine:

1. Pead mõtlema oma ettevõttele nime (nii nagu lastele pannakse nimed :)).
Nime valikul pead kontrollima, et sarnase nimega ettevõtet poleks registreeritud. Nimepäringut saad teha aadressil https://ariregister.rik.ee/nimeparing.py Ühtlasi on seal kirjas ka täpsemad nõuded äriühingu nimele.

2. Kui nimi välja mõeldud, siis on vaja siseneda ettevõtjaportaali https://ettevotjaportaal.rik.ee/ ja asuda ettevõtet registreerima.

Juhend elektrooniliseks asutamiseks:
1. Portaali sisenemise järel valid ülevalt menüüribalt “Avalduse esitamine”.
2. Seejärel ilmub loetelu “Uue ettevõtja registreerimine“.
3. Järgnevalt teed valiku:

  • Osaühing
  • Füüsilisest isikust ettevõtja
  • Usaldusühing
  • Täisühing
  • Mittetulundusühing

4. Edasi kuvatakse asutamisega seonduv lisainformatsioon tulenevalt valitud juriidilise isiku tüübist. Jätkamiseks peaks lehekülje lõpus vajutama „Kinnitan, et soovin asutamisega jätkata“.
5. Kandeavalduste koostamine on jagatud kandeosade kaupa järgmiselt: ärinimi, aadress, isikud kandes, esindusõiguse erisused jne.

NB! Lehel on olemas ka abiinfo vasakul servas olevast menüüs.

Enne avalduse lõplikku esitamist on veel vaja maksta riigilõiv (185 eur OÜ asutamise puhul) ja kui andmed on korrektselt esitatud, siis paari päeva jooksul saad vastuse, et ettevõte on registreeritud. Nii lihtne ettevõtte registreerimine ongi.
Kui oled värske ettevõtte omanik, siis järgmise sammuna peaksid minema panka ja avama pangaarve. Ja seejärel jääd ootama, et raha tuleks. 🙂
Ilmselt päris niisama ei hakka keegi sinna kontole raha kandma. Nagu ma olen juba maininud, siis see, et sul on registreeritud firma, ei tähenda veel midagi. See, et sul on avatud ettevõtte arvelduskonto, ei tähenda seda, et sinna hakkaksid kohe laekuma maksed. Mis jääb puudu? Puudu on üks väga oluline lüli. Sa pead leidma PÕHJUSE, miks kliendid su ettevõtte kontole peaksid raha maksma. See teema on seotud eelmise minikursuse peatükiga, kus oli juttu ettevõtte sisulisest poolest ehk MIDA sa tegema hakkad.

Oletame, et sulle meeldib väga pildistada. Sa teed mõned fotosessioonid näiteks mõne tuttavaga (võid ka tasuta teha) ja teed oma portfoolio nähtavaks oma potentsiaalsetele klientidele. Portfoolio võid panna kas kodulehele või Facebooki lehele. Hea tava näeb ette ka avalikku hinnakirja, sest tänapäeval ei viitsi inimesed hakata eraldi hinda küsima. Kui sulle nüüd hakkab tellimusi tulema, siis järelikult on kõik õigesti paigas, st PÕHJUS teenuse tellimiseks ja raha maksmiseks on olemas. Põhjuseks antud näite puhul on ilmselt 2 asja:
1. Kliendile meeldib töö kvaliteet ja stiil (portfoolio põhjal)
2. Hind on sobilik

Toon siinkohal ka esimese näite: http://www.fotopesa.ee/fotostuudio-Tallinnas
Kodulehel on olemas portfoolio ja hinnakiri. Lisaks on olemas ka FB leht https://www.facebook.com/fotopesastuudio/, kus on märgitud ka klientide hinnang ettevõttele – 4,8 tärni 5-st. See näitab päris kõrget taset, seega uutel klientidel on turvaline teenust tellida. Kindlasti aitab kaasa ka see, et teenuse pakkumisel on leitud ka oma väike nišš . Kui pilte vaatad, siis mõistad isegi, milline sihtgrupp on tabatud. 😉

Mida sellise ettevõtluse jaoks on vaja?
– Vajalikku tehnikat
– Soovitavalt ruume stuudio jaoks
– Portfoolio presenteerimiseks kodulehte ja/või veebipoodi
– Oskust teha kvaliteetset tööd

Või siis järgmine näide: eestlaste klassika – käsitöö. Kui palju tänapäeval kantakse villaseid sokke, kindaid või kampsuneid? Maal kindlasti rohkem, aga linnapildis näeb selliseid tooteid järjest vähem. Aga kas käsitöö sureb seepärast välja? Kindlasti mitte, kui leiad oma niši.

Vaata siia lehele: https://www.facebook.com/NewbornPhotoPropsfromKikawithLove/?fref=ts
Tegemist on käsitööga, AGA – sihtgrupp on teine ja ka toote kasutamise eesmärk on teine kui nö klassikalistel kudumitel. Need mütsid ei kaitse kindlasti paukuva pakase eest, küll aga on nad nägusad nii päriselus kui ka pildil vaadatuna. Suurem valik pilte on näha ka https://www.etsy.com/shop/fromkikawithlove Tooted on „premium quality“ ehk kõrgem kvaliteet. Kvaliteedi taset näitab nii materjali valik kui ka lõpptulemus.

Mida sellise ettevõtluse jaoks vaja on?
– Vajalikke töövahendeid
– Materjali
– Tööde presenteerimiseks kodulehte ja/või veebipoodi
– Käsitööoskust

Eelnevad näited on head ka seepärast, et siit on hästi näha, kuidas ettevõtjad saavad teha koostööd – ühel ettevõtjal on vaja käsitöötooteid, et rikastada nendega oma pilte ning teisel jälle kvaliteetseid pilte oma toodetest, et nende abil oma toodete müüki suurendada. Sellise koostöö puhul võidavad mõlemad pooled.

Näiteid võiks tuua muidugi palju, aga ma arvan, et asja mõttest said juba aru. On võimalik teha seda, mida oskad või seda, mis sulle meeldib. Mõlema eelmise näite puhul on alustajad hakanud lihtsalt pihta, investeerinud oma aega ja raha esimestesse nö näidistoodetesse ning vaikselt on hakanud äri kasvama.

Kokkuvõtteks
Ettevõtlusega alustamisel ei pea ilmtingimata alustama väga suurelt. Võib hakata vaikselt pihta ning tegevuse käigus saab hakata juba täpsemat kurssi seadma, eriti puudutab see sihtturu valikut. Kuivõrd tarbijate eelistused ajas pidevalt muutuvad, siis tänu sellele peab olema ka ettevõtja oma tegevuses piisavalt paindlik.

Mõlema näite puhul oli vaja ka midagi, millega seda ettevõtlust alustada (töövahendid, materjal) ja selleks on vaja raha. Kui sul on see raha kusagilt niisama võtta, on hea, aga kui ei ole, siis tuleb see raha leida. Järgmises peatükis seletan, kuidas oma tegevust saab rahastada ja kuidas rahaga targasti ringi käia.

Seniks ikka kõike paremat!